Publieke of openbare laadpalen: Elektrische auto
In tegenstelling tot het stopcontact of een laadpaal bij u thuis zijn openbare laadpalen voor iedereen toegankelijk. Meestal wordt uw elektrische wagen hier sneller mee opgeladen. Behalve met een laadpas, kunt u ook gebruikmaken van een app op uw smartphone om uw auto op te laden.
Hoe werkt een publieke laadpaal?
Er bestaan globaal twee soorten van openbare laadpunten. De laadpunten voor de publieke laadinfrastructuur kunnen opgedeeld worden in twee grote groepen: de “gewone” laadpalen met laadpunten voor Mode 3 waarbij men zelf over een laadkabel moet beschikken en Mode 4 waarbij de kabel deel uitmaakt van het snellaadstation. De snelheid van het opladen is niet enkel afhankelijk van de lader, maar ook van de elektrische auto, de kabel en het aantal voertuigen dat u kunt koppelen aan een laadstation.
Publieke laadpaal aanvragen
U kunt een publieke laadpaal aanvragen voor uw elektrische wagen via Fluvius. De voorbije jaren heeft Fluvius onder impuls van de Vlaamse Regering de infrastructuur voor openbare laadpalen verzorgt. Hiermee werd begonnen op 11 mei 2016. Ondertussen zijn er al 4.272 in gebruik. Hierbij werden de initiatieven van de lokale besturen niet meegerekend. U vindt alle openbare laadpalen terug op de kaart.
Kaart publieke laadinfrastructuur Vlaanderen
In de Vlaamse regio stonden in april 2021 al 4579 publieke laadpalen. Deze hebben een capaciteit tot 22kW. Behalve deze gewone laadpunten zijn er ook nog eens 127 openbare laadpunten en 24 ultrasnelle laders ter beschikking van de bevolking. Het overzicht van alle Europese laadpalen vindt u hier overzicht laadpalen. Openbare palen kunnen door iedereen gebruikt worden. U heeft er wel een laadpas of een app op uw smartphone voor nodig.
Kosten openbare laadpaal
Wat u aan een openbare laadpaal betaalt, hangt af van de beheerder van het laadpunt en de uitgever van de laadpas. In de meeste gevallen wordt de kostprijs berekend rekening houdend met de hoeveelheid stroom in kWh, de duur van het laden of met een combinatie van de twee.
Globaal genomen is het zo dat de openbare snellaadpalen op wisselstroom duurder uitvallen per kWh dan de gewone laadpalen met wisselstroom in 3 fasen en een type 2 stekker. Thuisladen is altijd goedkoper. Openbaar laden duurder, maar sneller. Vergelijken en prioriteiten stellen is dan de boodschap.
Welke app voor publiek laadpalen te vinden
Met de app ChargeMap kan u via een kaart publieke laadstations vinden in uw buurt. Ook is de kans groot dat uw elektrische wagen beschikt over een ingebouwde GPS. Zo hebt u altijd een lijst van openbare laadpalen bij de hand. Tegelijk is een dergelijk overzicht niet altijd volledig is. Soms zitten er zelfs fouten in. U doet er goed aan om deze informatie aan te vullen met deze van navigatie-apps op uw telefoon.
Uitbaters van laadpalen in België
Het aantal openbare laadpalen groeit nog steeds. De belangrijkste exploitanten van laadpunten in ons land kunnen we onderverdelen in gratis aanbieders en betalende laadlocaties.
Gratis laadpalen
Behalve de betalende openbare laadpalen bestaan er in België nog steeds laadpunten waar u niets hoeft te betalen voor het opladen van uw auto. U vindt ze terug bij supermarktketens of andere bedrijven die een extra service aan hun klanten willen bieden. Hierna vindt u een lijst van zulke punten:
Laadlocaties:
- Aveve : 1
- Decathlon: 1
- Delhaize: meer dan 10
- IKEA: meer dan 5
- Lidl: 61
- McDonalds: meer dan 10
- Nissan: meer dan10
- NMBS: meer dan 5
- Renault: meer dan 5
Tesla Superchargers
Tesla heeft wereldwijd en dus ook in Europa, een netwerk van extra snelle laadpalen opgezet. Dat zijn de Superchargers die enkel voor Tesla geschikt zijn. U vindt ze terug op 500 plaatsen en tellen samen zo’n 5.500 laadpunten. Eigenaars van Tesla auto’s kunnen hun wagen er gratis opladen of betalen per kWh. Dit is afhankelijk van het contract dat ze met het merk aangingen.