Laadpaal voor nieuwbouw of renovatie
Vanaf 11 maart 2021 traden nieuwe regels in voege voor wat betreft de omgevingsvergunning bij een nieuwbouw of een ingrijpende verbouwing. Als gevolg hiervan gelden er nu ook vernieuwde vereisten voor het installeren van laadpalen voor elektrische auto’s op parkeerplaatsen.
Laadpaal installatie voor woongebouwen
Plugnet verzorgt niet alleen installaties van laadpalen op bestaande terreinen of panden. De plaatsing van een laadinstallatie past ook in het kader van een verregaande verbouwing of bij de bouw van een nieuw pand. Ook dan is Plugnet de partner die u nodig hebt om u van in het begin tot bij de oplevering bij te staan. Uiteraard zorgen wij ervoor dat alle wettelijke aanvragen en verplichtingen vervuld zijn.
Als gevolg hiervan gelden er nu ook vernieuwde vereisten voor het installeren van laadpalen voor elektrische auto’s op parkeerplaatsen. Als eigenaar van de betreffende panden of als vergunninghouder voor een laadinstallatie wordt u wettelijk beschouwd als de eindverantwoordelijke die in regel dient te zijn met de vernieuwde wetgeving.
Bent u eigenaar van een geheel van parkeerplaatsen die behoren bij panden die niet bedoeld zijn voor private doeleinden zoals bewoning? Dan moet u er rekening mee houden dat het vanaf 2025 verplicht is om over een laadinstallatie te beschikken op parkings van bestaande zakelijke panden. Een omgevingsvergunning is hierbij niet noodzakelijk.
Deze verplichting geldt voor heel Vlaanderen en maakt deel uit van de Europese richtlijn voor de energieprestatie van gebouwen. Deze is ook bekend als EPDB. Voldoen aan de EDPD-normen is noodzakelijk om de overgang naar het zero-emissie-transport te kunnen halen.
| Nieuw gebouw | Ingrijpende renovatie | Bestaand pand |
Residentiële gebouwen | Parking met 2 of meer parkeerplaatsen: | Parking met meer dan 10 parkeerplaatsen: | Geen verplichtingen |
Niet-residentiële panden | Parking met meer dan 10 parkeerplaatsen: | Parking met meer dan 20 parkeerplaatsen: | Geen verplichtingen |
Definitie:
Een ‘ingrijpende renovatie’ is een verbouwing van een pand of parkeergebouw, waarbij meer dan een vierde van de oppervlakte van de bouwschil gerenoveerd wordt.
Welke parkeergelegenheden of gronden?
De vernieuwde regelgeving is verplicht
- Indien de parking zich in het pand zelf of in een daartoe bestemd gebouw bevindt.
- Indien de parking naast het zakelijk pand ligt.
- Indien, bij ingrijpende renovaties, de verbouwingsmaatregelen ook de parking betreffen en gevolgen hebben voor de bestaande elektriciteitsleidingen in het pand, het parkinggebouw of de parkeerplaats .
De verplichtingen bestaan niet:
- Indien de laadpaal geplaatst wordt op de oprit van een residentieel pand. Dat is namelijk geen openbare parkeerplaats, maar de toegang tot de woning.
Technische eisen
Het laadpunt moet op technisch gebied voldoende capaciteit halen om het vermogen van een modaal stopcontact te overstijgen. In de praktijk betekent dit een vermogen > 3.7 kW of 16 A. De laadpaal moet bovendien speciaal voor het opladen van de batterijen van een elektrische wagen zijn bedoeld. Om dit te kunnen bewerkstelligen moet de installatie minstens over één van de aansluitingen uit de onderstaande lijst beschikken:
- Type 2 aansluiting voor het laden met wisselstroom (AC), volgens norm EN62196-2;
- Combo 2 aansluiting geschikt voor het laden met gelijkstroom (DC), volgens norm EN62196-3.
De minister is bevoegd om aanvullende technische eisen te vragen met betrekking tot de staat van de infrastructuur.
Uitgezonderd
Bij ingrijpende renovaties moet u enkel aan de verplichtingen voldoen voor het deel van de uitgevoerde werken en investeringen in laadpalen en leidingen dat niet meer bedraagt dan 7% van de gehele kost van de verbouwing.
Controle
De verplichting wordt gecontroleerd door het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA).
Op het moment dat dit agentschap vaststelt dat de verplichtingen niet zijn nagekomen, loopt u kans op een administratieve boete:
• 2000 euro per oplaadpunt te weinig voor elektrische wagens.
• 1000 euro per parkeergelegenheid wanneer de infrastructuur ontbreekt voor de leidingen om het installeren van de laadpalen voor elektrische wagen in de toekomst te kunnen uitvoeren.
Niet residentiële gebouwen
Gebouwen zonder residentieel karakter of parkeergebouwen (nieuwe of bestaande bij verregaande renovatie) met meer dan tien parkeerplaatsen worden in verschillende fases uitgerust met:
- Ten minste twee laadpunten met een normale of hoge capaciteit voor een elektrische auto
- De nodige infrastructuur voor leidingen (minimaal moet het gaan over kabelgoten) voor minstens een op de vier parkeerplaatsen om laadpalen (met normale of hoge capaciteit) in de toekomst te kunnen laten plaatsen.
Daar bovenop worden alle reeds bestaande panden zonder residentieel karakter met meer dan 20 parkeerplekken ten laatste op 1 januari 2025 uitgerust met ten minste 2 laadpunten met een normale of hoge capaciteit.
Residentiële gebouwen
Nieuw gebouwde panden met een residentieel karakter en voorzien van een parking met 2 parkeerplekken of meer dienen te worden uitgerust met de nodige voorzieningen voor het leggen van leidingen (of minstens kabelgoten) om in de toekomst in staat te zijn om laadpunten (met een normale of hoge capaciteit) te kunnen plaatsen. Dit is ook verplicht bij verbouwde woonpanden met meer dan tien parkeerplekken.
Belastingvermindering voor privépersonen
Privépersonen, waarbij het niet uitmaakt of ze huren of eigenaar zijn van hun woning, kunnen een belastingvoordeel krijgen van 45% wanneer ze in de periode 1 september 2021 t.e.m. 31 december 2022 een laadpunt aankopen. Dit voordeel werkt volgens een aflopend scenario. In 2023 krijgen particulieren nog 30% terug van de fiscus en in 2024 nog maar 15%.
Voor de berekening van deze belastingvermindering wordt een maximumbedrag van € 1500 per laadpaal en per belastingbetaler gehanteerd. Om in aanmerking te komen voor dit voordeel, worden eisen gesteld aan de oplaadpalen. Dit geldt zowel voor de gebruikte technieken als voor de ecologische voetafdruk.
Een voorbeeld hiervan is dat het station zowel de laadtijd als de capaciteit moet kunnen beheren. Bovendien is het gebruik van groene stroom een absolute voorwaarde om de laadpalen te kunnen laten werken. Alleen zo kunnen we spreken van een echte smartcharger.
Belastingvermindering voor bedrijven
Ondernemingen kunnen gebruikmaken van een hoger belastingvoordeel. Dit kan indien bedrijfsleiders in de periode van 1 september 2021 en 31 augustus 2024 een laadinstallatie aankopen voor zakelijk gebruik. Wanneer een onderneming investeert in de periode van 1 september 2021 tot 31 december 2022 kan zelfs een belastingaftrek van 200% worden toegepast.
Van 1 januari 2023 tot en met 31 augustus 2024 vermindert deze aftrek naar 150%. Ook hier gaat het dus over een uitdovend scenario. Bovendien is er een bijkomende voorwaarde: de zakelijke laadpalen moeten op vooraf bepaalde momenten kunnen gebruikt worden door het publiek. Deze tijdstippen kunnen op voorhand bepaald worden. Voorbeelden hiervan zijn: tijdens de werkuren of net erna.
Vanaf 2025 zal de verplichting van kracht gaan om op parkings van zekere al bestaande panden oplaadpalen te plaatsen. Deze nieuwe regelgeving is het vervolg op een bestaande Europese richtlijn aangaande de energieprestatie van deze panden. 2026 wordt het jaar waarin een bedrijfswagenpark zonder emissie de norm wordt in België.
Wij verzorgen graag de begeleiding die u nodig heeft om elke fase van deze omschakeling tot een goed einde te brengen. Zo bent u er zeker van dat u alles compleet in orde heeft en uw aanvragen op de juiste manier indient waardoor u aan alle verplichtingen kunt voldoen.