Hoeveel kost het opladen van een elektrische auto?
De batterij van uw auto bij een openbaar laadpunt opladen kan tot drie keer meer kosten dan bij uw thuis. Wie de laadpunten van Allego en Bluecorner gebruikt, betaalt ongeveer 0,75€ per kWh aan voor snelladen.
De prijzen die u betaalt aan openbare laadpunten schommelen. Zowel de laadpaalbeheerder als de laadpasaanbieder zijn hiervoor verantwoordelijk.
Locatie | 1 kWh prijs | Tarief per 100 km |
---|---|---|
Thuis laden | € 0,29 | € 4,79 |
Publiek laden laag | € 0,42 | € 6,93 |
Publiek laden gemiddeld | € 0,51 | € 8,42 |
Publiek laden hoog | € 0,67 | € 11,06 |
Snelladen | € 0,74 | € 12,36 |
Meestal worden de prijzen per hoeveelheid kWh stroom aangerekend die in een bepaalde tijd kan worden opgeladen. Soms worden beide parameters met elkaar gecombineerd. Het komt ook voor dat u een startbedrag aan de laadpaal betaalt.
Snelle openbare laadpalen met gelijkstroom (DC) kosten meer per kWh dan laadinstallaties die werken op wisselstroom (AC) en een type 2 stekker. Dit laatste type van laadpunt zal uw auto minder snel opladen. U mag hierbij rekenen op een gemiddelde snelheid. Uw elektrische wagen thuis laten opladen lijkt het voordeligst.
Wie gebruikmaakt van een publieke laadinstallatie heeft een laadpas nodig. De energieprijs staat bij het laadpunt op een prijslijst. De kosten worden bepaald door de laadpasuitgever. Opladen bij een openbaar laadpunt kost altijd meer. U betaalt namelijk ook voor de infrastructuur en het onderhoud. Wat u betaalt, is verschillend al naargelang de plaats en het soort van laadinstallatie. Voor het opladen aan een snellader betaalt u meer dan aan een gewone gemiddelde laadpaal. Natuurlijk moet u dan minder langer wachten. Aan een gewone laadpaal moet u langer wachten en betaalt u minder.
Hoelang duurt het om uw elektrische wagen op te laden?
Hoe lang u moet wachten voor u 100 km kunt rijden hangt af van het soort van laadpaal. U moet soms tot 7 uur en 26 minuten geduld hebben om 100 km te kunnen rijden, maar het kan ook sneller. Soms bent u na 46 minuten al klaar. Dit is mogelijk aan een snellaadpaal. Dit lijkt aanlokkelijk, maar kan tot bijna 6 maal meer kosten.
Laadvermogen | Laadsnelheid | Laadtijd voor 100 km |
---|---|---|
Stopcontact 2.3 kW | 14.5 km/h | 7 h 24 min |
Laadpaal 3.7 kW | 23.5 km/h | 4 h 37 min |
Laadpaal 7.4 kW | 45.9 km/h | 2 h 18 min |
Laadpaal 11 kW | 68.1 km/h | 1 h 32 min |
Laadpaal 22 kW | 135.2 km/u | 45 min |
Laadpaal 50 kW | 280.4 km/u | 21 min |
Laadpaal 150 kW | 670.1 km/u | 7 min |
U doet er goed aan om rekening te houden met het feit dat niet ieder openbaar laadpunt betrouwbaar is. Soms blijkt dat een snellader helemaal niet zo snel is als beloofd. Meerdere testmomenten met verschillende wagens bewezen dit. In principe is het beter om uw elektrische wagen thuis op te laden of op het werk. Een publieke laadinstallatie is dus vaak eerder een noodoplossing dan een duurzaam alternatief.
Om 100 kilometer te rijden, hebt u 17 kWh nodig. Dit duurt 55 min aan een openbare snellaadpaal. U betaalt dan een maximale prijs. Het is goedkoper om uw elektrische auto ‘s nachts op te laden tijdens de daluren. Hieronder vindt u een tabel waarmee u de laadtijden met deze van een tankbeurt aan een tankstation kunt vergelijken. Hierbij gaat het steeds om een hoeveelheid energie die nodig is om 100 km te overbruggen.
Hierbij valt op dat de kostprijs van de energie die nodig is om met een elektrische auto 100 km heel wat lager is dan voor een conventionele auto die op diesel of benzine rijdt. U moet in dat geval tijdens de daluren opladen en kiezen voor de voordeligste elektriciteitsprovider.
Elektrisch autorijden is niet alleen groener, maar ook voordeliger. Dit is zeker het geval wanneer u thuis over een laadpunt beschikt. Het is zelfs mogelijk om tijdens het rijden zelf energie op te wekken. Dit is mogelijk met een zonnedak boven op uw wagen. Ook wie zonnepanelen heeft om zelf energie te produceren doet heel wat voordeel. Zo rijdt u zowat gratis, want u hoeft niets te betalen om de batterij van de auto op te laden.
Besluit elektrische auto opladen
U kon hierboven lezen hoeveel u dient te betalen voor 100 km elektrisch rijden. Maar wat betekent dit voor iemand die 25.000 km per jaar aflegt? Tot slot vergelijken we de kosten van elektrisch rijden met deze van benzine en diesel:
Opladen: 84,92 euro per maand
Benzine: 212,44 euro per maand
Diesel: 135,27 euro per maand
Thuis laden versus openbaar laden
Hoeveel u betaalt voor het thuis opladen van uw elektrische wagen, is afhankelijk van de regio waarin u woont. Momenteel is de prijs voor elektriciteit het duurst in Vlaanderen. U betaalt daar € 0,25/ kWh. In Brussel bedraagt de prijs € 0,21 per kWh. In Wallonië € 0,19/ kWh. Dit zijn de prijzen die u thuis voor uw elektriciteitsverbruik betaalt. Het prijsverschil tussen de regio’s is te verklaren door de tarieven van de netwerkbeheerders. In Vlaanderen is Intergem de goedkoopste en Gaselwest de duurste. U kunt uw netwerkbeheerder jammer genoeg niet kiezen. Zij bepalen de prijzen. Wat u wel kunt doen is een voordelige provider kiezen. Dit kunt u doen met behulp van de V-test op de website van de VREG.
Uw auto opladen aan een openbaar laadpunt is aanzienlijk duurder. U betaalt niet alleen voor de energie, maar ook voor de dienst die door de eigenaar van de paal wordt geboden. Zo kunnen de prijzen dan oplopen van 35 tot 69 cent per kWh. Er is voor elektriciteit nog geen vaste maximumprijs zoals voor benzine of diesel in een tankstation. Toch blijft elektrisch rijden voordeliger. Elektriciteit kost minder dan benzine of diesel. En thuis aan uw eigen laadpaal uw auto opladen is altijd goedkoper dan een openbaar laadpunt!
Elektrisch rijden: een rekenvoorbeeld
Hoeveel u betaalt voor 100 km elektrisch rijden is afhankelijk van het verbruik van uw elektrisch voertuig en van de elektriciteitsprijs.
Het verbruik van uw elektrische auto hangt af van het type, het weer en van uw rijstijl. Ook dient u rekening te houden met het laadverlies bij het opladen. Dit kan tot 10% bedragen. De gemiddelde elektrisch auto verbruikt, laadverlies inbegrepen, 20 kWh per 100 km. Er zijn auto’s op de markt die minder verbruiken. De Renault Twingo ZE is daar een voorbeeld van. We met een Mercedes EQC rijdt, zal dan weer meer verbruiken. Het is net zoals bij conventionele auto’s. Onderstaand rekenvoorbeeld geeft meer duidelijkheid.
Gemiddeld gebruikt een Belg zijn auto om 1238 km per maand te rijden. Dit geeft 14.896 km/jaar. Op benzine rijden kost € 12,88 per 100 km en elektrisch rijden € 6,27 per 100 km.