Wat is bidirectioneel opladen?
Bidirectioneel opladen is, zoals de naam al aangeeft, een vorm van EV-laden die in twee richtingen werkt. De eerste richting is het opladen van de batterijen van EV's met stroom van zonne-energie of van het elektriciteitsnet. In de tweede richting wordt de energie uit de batterijen van EV's gehaald en terug in het elektriciteitsnet gepompt of gebruikt om die elektriciteit te gebruiken. Deze technologie kan dus niet alleen worden gebruikt om uw EV op te laden, maar ook om een ander voertuig, uw huis en zelfs uw bedrijf van stroom te voorzien.
Welke voertuigen ondersteunen momenteel bidirectioneel opladen?
Bidirectioneel opladen is op dit moment alleen mogelijk met elektrische voertuigen die V2G ondersteunen. Momenteel is Nissan het bedrijf dat deze industrie leidt, met de Nissan Leaf en de Nissan e-NV200 die bidirectioneel opladen mogelijk maken. Andere fabrikanten liggen niet zo ver achter, Ford heeft EV's geproduceerd met V2H-laadmogelijkheden, zoals de F-150 Lightning elektrische pick-up.
Hieronder is de lijst van auto's die bidirectioneel laden ondersteunen in 2023:
Nissan Leaf: De Nissan Leaf was een van de eerste auto's die bidirectioneel laden ondersteunde, ook wel bekend als V2H (Vehicle-to-Home). Met een speciale laadpaal kan de Leaf energie terugleveren aan het stroomnet.
Mitsubishi Outlander PHEV: Deze plug-in hybride ondersteunt ook bidirectioneel laden. Het kan zowel energie aan het stroomnet leveren als energie van het stroomnet ontvangen.
Volkswagen ID.3: De vernieuwde ID.3 is voorbereid op bidirectioneel laden, waarmee hij dus ook stroom aan het net kan teruggeven.
Volvo EX90: De Volvo EX90, die in 2024 beschikbaar wordt, zal het makkelijker maken om in de toekomst efficiënter om te gaan met het energieverbruik van uw gezin. Naast comfort met zeven volwaardige zitplaatsen biedt hij V2H en V2L: u kan hem inzetten als batterij, zowel thuis als onderweg.
Polestar 3: De Polestar 3 is een elektrische SUV die is ontworpen voor het elektrische tijdperk. Het is een product van de samenwerking tussen Volvo Cars en Geely. De Polestar 3 is gebaseerd op het nieuwe SEA-platform (Sustainable Experience Architecture) van Geely, dat speciaal is ontworpen voor elektrische voertuigen.
MG ZS EV - Deze vijfzits elektrische SUV ondersteunt V2L (Vehicle to Load) functionaliteit via een adapter die in de laadpoort van de auto wordt gestoken. Het kan een maximale belasting van 2,2 kW ondersteunen.
BYD Atto 3 - Deze vijfzits elektrische SUV uit China ondersteunt ook V2L functionaliteit via een adapter die in de externe laadpoort van de auto wordt gestoken. De auto kan een maximale belasting van 3,6 kW ondersteunen, hoewel de adapter die bij de auto wordt geleverd een maximale belasting van 2,2 kW heeft.
Hyundai Ioniq 5 - Deze vijfzits elektrische crossover uit Zuid-Korea biedt V2L functionaliteit die apparaten en apparatuur met een maximale belasting van 3,6 kW kan ondersteunen. Apparaten kunnen intern worden aangesloten via een stopcontact onder de tweede rij stoelen of extern via een adapter die op de laadpoort van de auto aan de rechterkant wordt aangesloten.
Kia Niro EV en EV6 - Beide modellen van Kia, de Niro EV en de EV6, bieden V2L functionaliteit die apparaten en apparatuur met een maximale belasting van 3,6 kW kan ondersteunen. Alle modellen hebben een interne V2L-stekker onder de achterstoelen, terwijl alleen de GT-Line in staat is tot externe V2L met behulp van een adapter bij de voorste laadpoort.
Genesis GV60, GV70, G80 - Deze modellen van Genesis bieden V2L functionaliteit die apparaten en apparatuur met een maximale belasting van 3,6 kW kan ondersteunen. Apparaten kunnen intern worden aangesloten via een stopcontact onder de tweede rij stoelen of extern via een adapter die op de laadpoort van de auto aan de rechterkant wordt aangesloten.
Andere bedrijven
Naar verluidt heeft Tesla de bidirectionele oplaadmogelijkheid geïntroduceerd in zowel model 3 als model Y. En zoals hierboven vermeld, is de Volkswagen-groep ook bezig met de introductie van hun elektrische voertuigen van het merk ID. die naar verluidt een bidirectionele oplaadmogelijkheid van voertuig tot net zullen hebben.
Bidirectionele laadpaal kopen
Om bidirectioneel te kunnen laden en ontladen heeft u een elektrische wagen nodig die deze functionaliteit ondersteunt en heeft u een laadpaal nodig die compatibel is.
Samengevat bidirectioneel laden
Hier is een overzicht van de belangrijkste punten over bidirectioneel laden en de auto's die deze technologie ondersteunen:
Wat is bidirectioneel laden? Bidirectioneel laden is een technologie waarbij elektrische voertuigen (EV's) niet alleen energie uit het net kunnen halen om hun batterijen op te laden, maar ook energie terug kunnen leveren aan het net of andere apparaten. Dit maakt het mogelijk om een EV te gebruiken als een mobiele energieopslagunit, die kan helpen bij het balanceren van het elektriciteitsnet of het leveren van noodstroom.
Welke auto's ondersteunen bidirectioneel laden? Momenteel zijn er verschillende auto's op de markt die bidirectioneel laden ondersteunen. Hier zijn enkele voorbeelden:
Auto Ondersteuning voor bidirectioneel laden Nissan Leaf Ja Mitsubishi Outlander PHEV Ja Volkswagen ID.3 Ja Volvo EX90 Ja Polestar 3 Ja MG ZS EV Ja BYD Atto 3 Ja Hyundai Ioniq 5 Ja Kia Niro EV en EV6 Ja Genesis GV60, GV70, G80 Ja Het is belangrijk op te merken dat de beschikbaarheid van deze functie kan variëren afhankelijk van het specifieke model en de configuratie van de auto.
Wat is de rol van laadpalen bij bidirectioneel laden? Om bidirectioneel te kunnen laden, heeft u niet alleen een auto nodig die deze technologie ondersteunt, maar ook een compatibele laadpaal. Er zijn verschillende fabrikanten die bidirectionele laadpalen aanbieden, waaronder Nissan voor de Leaf en Ford voor de F-150 Lightning.
Wat is de toekomst van bidirectioneel laden? Hoewel bidirectioneel laden momenteel nog niet wijdverspreid is, zijn er tekenen dat dit in de toekomst kan veranderen. Verschillende autofabrikanten, waaronder Tesla en Volkswagen, hebben aangegeven dat ze werken aan de ondersteuning van bidirectioneel laden in hun toekomstige modellen. Dit zou kunnen leiden tot een grotere acceptatie van deze technologie en een grotere flexibiliteit voor EV-eigenaren.
Het is duidelijk dat bidirectioneel laden een spannende technologie is die de manier waarop we denken over elektrische auto's en energiebeheer kan veranderen. Het is echter ook een complex onderwerp dat zorgvuldig onderzoek en overweging vereist voordat u een beslissing neemt over de aankoop van een auto of laadpaal.
FAQ en enkele termen uitgelegd
Welke auto kan bidirectioneel laden?
Op dit moment zijn er een aantal auto's die bidirectioneel laden ondersteunen. Een van de bekendste is de Nissan Leaf. Deze auto heeft een ingebouwde technologie die het mogelijk maakt om energie terug te leveren aan het net of aan een huis. Dit maakt de Nissan Leaf een uitstekende keuze voor mensen die geïnteresseerd zijn in het maximaliseren van de voordelen van hun elektrische auto.
Nissan Leaf bidirectioneel laden
De Nissan Leaf kan worden opgeladen met een standaard laadpaal, maar om gebruik te maken van de bidirectionele laadfunctie, heb je een speciale laadpaal nodig die deze functie ondersteunt. Dit betekent dat de auto niet alleen kan worden opgeladen, maar ook energie kan terugleveren aan het net of aan een huis. Dit kan bijzonder nuttig zijn in situaties waarin er een stroomstoring is, of om energie te besparen tijdens piekuren. Bidirectioneel laden is een functie die steeds vaker voorkomt in elektrische auto's. Het biedt veel voordelen, zoals het vermogen om energie terug te leveren aan het net, wat kan helpen om de energiekosten te verlagen en het elektriciteitsnet te stabiliseren. Het is echter belangrijk om te weten dat niet alle elektrische auto's deze functie hebben, dus het is belangrijk om dit te controleren voordat je een auto koopt.
V2H auto's
V2H, of Vehicle-to-Home, is een technologie die het mogelijk maakt voor elektrische auto's om energie terug te leveren aan een huis. Dit kan bijzonder nuttig zijn in situaties waarin er een stroomstoring is, of om energie te besparen tijdens piekuren. Auto's die deze technologie ondersteunen worden vaak V2H-auto's genoemd.
Welke auto v2g
V2G, of Vehicle-to-Grid, is een technologie die het mogelijk maakt voor elektrische auto's om energie terug te leveren aan het elektriciteitsnet. Dit kan helpen om het elektriciteitsnet te stabiliseren en de energiekosten te verlagen. Auto's die deze technologie ondersteunen worden vaak V2G-auto's genoemd.
Nissan Leaf laadpaal
De Nissan Leaf kan worden opgeladen met een standaard laadpaal, maar om gebruik te maken van de bidirectionele laadfunctie, heb je een speciale laadpaal nodig die deze functie ondersteunt.