Bidirectionele laadpaal
Bidirectioneel opladen is een fascinerend nieuw fenomeen in de EV-industrie en kan een behoorlijk verwarrend onderwerp zijn, vooral met de overvloed aan informatie die het internet kan bieden. Geen nood, Plugnet helpt u graag verder. Wij streven ernaar u een probleemloze ervaring te bezorgen door u alle soorten producten en informatie te bieden die met EV's te maken hebben. Wij hopen dat dit artikel het voor u gemakkelijker maakt om te begrijpen wat bidirectioneel laden precies is en hoe het voor u als EV-eigenaar van nut kan zijn.
Om bidirectioneel te laden heeft u een elektrische wagen nodig die deze functionaliteit ondersteunt en heeft u een laadpaal nodig die kan opladen en ontladen.
Hoe werkt bidirectioneel opladen?
Wanneer een EV wordt opgeladen, wordt de wisselstroom van het elektriciteitsnet omgezet in gelijkstroom, zodat deze kan worden gebruikt en opgeslagen in de batterij van de auto. Deze omzetting gebeurt ofwel door de omvormer die zich in uw elektrisch voertuig bevindt, ofwel door een omvormer die zich in uw EV-laadpunt bevindt.
Bij bidirectioneel laden hebt u de mogelijkheid om de energie die in de accu van uw auto is opgeslagen, te gebruiken door dezelfde convertor te gebruiken om de gelijkstroom terug om te zetten in wisselstroom, die dan door het elektriciteitsnet wordt ondersteund. Met bidirectioneel laden kunt u ook de hoeveelheid stroom regelen die u aan uw accu levert en hoeveel u van uw accu afneemt.
Wat zijn de soorten bidirectionele oplading?
Er zijn een paar soorten bidirectionele oplading, die hieronder worden opgesomd:
- Voertuig-naar-net (V2G)
Dit is een technologie waarmee energie uit de accu van het voertuig kan worden teruggevoerd in het elektriciteitsnet en waarbij het voertuig communiceert met het elektriciteitsnet om naar behoefte energie op te nemen en te leveren.
- Voertuig naar lading (V2L)
V2L bidirectioneel opladen in EV's stelt EV-gebruikers in staat hun verbruikers aan te sluiten op stopcontacten die gevoed worden door de batterij van hun EV. Om van deze functie gebruik te kunnen maken, moeten EV's een ingebouwde DC naar AC omvormer hebben, samen met een standaard stopcontact. Een aantal EV's ondersteunen deze functie, waaronder de Tesla Cybertruck, de Ford F150 en de Kia EV6.
- Van voertuig naar huis (V2H)
Bij dit type van bidirectioneel opladen kan uw EV uw huis of bedrijf van stroom voorzien vanuit de batterij en via het elektrische paneel. Deze optie kan heel nuttig zijn in het geval van een stroomstoring of voor EV-gebruikers om het gebruik van stroom van het elektriciteitsnet te vermijden tijdens de piekuren, om zo geld te besparen op het stroomverbruik. Een energiecontrolesysteem kan worden aangesloten op het elektriciteitsdistributiecentrum van uw huis om gebruik te maken van V2H bidirectioneel opladen.
- Voertuig naar voertuig (V2V)
De laatste vorm van bidirectioneel opladen is voertuig-naar-voertuig opladen, waarbij een EV een andere EV kan opladen wanneer dat nodig is. Deze functie is vooral nuttig om je geen zorgen te maken over de actieradius van je EV en het kan een redder in nood zijn wanneer je onderweg bent en geen oplaadpunt in de buurt hebt.
Wat zijn de voordelen van bidirectioneel opladen voor EV-bestuurders?
De huidige vooruitgang in bidirectionele technologie heeft het mogelijk gemaakt om het veel toegankelijker te maken en als EV-eigenaar kunt u profiteren van een groot aantal voordelen van deze technologie. Een aantal van deze potentiële voordelen zijn hieronder opgesomd:
- Meer uit hernieuwbare bronnen geproduceerde energie in het net introduceren
Bidirectioneel opladen zorgt ook voor een stabiele en voorspelbare bron van hernieuwbare energie die wordt opgeslagen in de batterij van uw EV wanneer er overtollige hernieuwbare energie is geproduceerd.
- Verdien geld met je EV
Als gebruiker van een elektrisch voertuig kunt u geld verdienen met bidirectioneel opladen door de overtollige energie in de batterij van uw EV terug te verkopen aan het elektriciteitsnet. Alle energie die is opgeslagen in de batterij van uw EV kan worden verkocht aan het elektriciteitsnet, het maakt niet uit of die energie afkomstig is van het elektriciteitsnet zelf of van uw zonnepanelen.
- Potentiële besparing op energierekeningen
Voor EV-gebruikers die facturen moeten betalen met tijdvaktarieven is bidirectioneel opladen een doeltreffende oplossing. Door energie uit de batterij van uw EV te halen tijdens de piekuren, zoals in de zomer of tijdens weekmiddagen bijvoorbeeld, en terug te schakelen naar het net tijdens de daluren, kunt u geld besparen.
- Back-up stroomvoorziening tijdens black-outs
Met de Vehicle to the Home-optie voor het opladen van EV's kunnen gebruikers tijdens een stroomstoring of stroomonderbreking overschakelen op de batterij van hun EV als energiebron, waarbij EV's tijdens een stroomstoring uw hele huis van stroom kunnen voorzien.
- Hebben de kracht om te sparen buiten het net
Met opties als V2L en V2V bent u niet gebonden aan het elektriciteitsnet en kunt u uw elektrische auto rechtstreeks opladen met een standaard stopcontact of zelfs een andere EV opladen.
Welke voertuigen ondersteunen momenteel bidirectioneel laden?
Bidirectioneel opladen is op dit moment compatibel met elektrische voertuigen die V2G ondersteunen. Op dit moment is Nissan koploper in deze industrie, met de Nissan Leaf en de Nissan e-NV200 die bidirectioneel opladen mogelijk maken. Andere fabrikanten liggen ook niet ver achter. Ford heeft ook EV's geproduceerd met V2H-laadmogelijkheden, zoals de F-150 Lightning elektrische pick-up.
Andere bedrijven zoals Tesla, de Volkswagen-groep en Hyundai hebben ook stappen gezet in de richting van bidirectionele oplaadauto's, waarbij de Hyundai Ioniq in staat is om ladingen te voeden en Volkswagen zich beweegt in de richting van de introductie van hun ID. merkvoertuigen die een voertuig naar het net bidirectionele oplaadmogelijkheid zal hebben.
3-fasen oplaadstation
Nu het einde van het aantal fabrikanten van elektrische auto's en het aantal EV's dat op de markt komt nog niet in zicht is, nemen we het u niet kwalijk dat u meer dan ooit in de war bent als u op zoek bent naar de beste manier om uw EV op te laden. De vraag naar meer oplaadmogelijkheden en -stations is toegenomen, en hier bij Plugnet streven we ernaar om uw gemak en comfort te garanderen als het gaat om alles wat met EV's te maken heeft. Wij zijn er om ervoor te zorgen dat u de juiste keuze kunt maken voor uw huis en EV, en begeleiden u van de aankoop en installatie van uw laadstation tot het onderhoud ervan.
Bij het kiezen van een laadstation is het belangrijk te weten dat er meestal twee soorten laadstations zijn: eenfasige laadstations en driefasige laadstations. En we hopen dat dit artikel u zal helpen begrijpen wat een 3-fase laadstation is en of het voor u de moeite waard is.
Wat is 3-fasige oplading?
In een driefasig laadstation stroomt de wisselstroom door drie geleiders in plaats van slechts één geleider in het geval van een enkelfasig laadstation. Met drie geleiders heeft de driefasige lader een grotere krachtoverbrengingscapaciteit, waardoor uw EV een vermogen tot 22kW krijgt, daarom wordt het laadproces ook 22kW laden genoemd. Dit is de snelste vorm van opladen van uw EV vanuit het comfort van uw huis.
Kunt u bij u thuis gebruik maken van 3-fasen opladen?
Om een driefasig oplaadstation vanuit uw huis te kunnen gebruiken, moet aan een paar eisen worden voldaan, en die worden hieronder besproken:
- Thuis bedrading
Om een 3-fasig laadstation in uw huis te installeren, hebt u een 3-fasige elektriciteitsvoorziening nodig. Terwijl een enkelfasige lader slechts een enkele kabelinstallatie nodig heeft, vertrouwt een 3-fasige laadpaal op een laadverbinding met 3 kabels. Als uw huis dus geen systeem met drie kabels heeft, zult u uw bedrading moeten aanpassen om een 3-fasig oplaadpunt te kunnen gebruiken.
- Elektrisch vermogen
Over het algemeen hebben voedingen een standaard potentiaal van 230 Volt en een elektrische stroom van 16 Ampère. Volt en ampère worden gebruikt om het elektrisch vermogen te berekenen. Met deze standaard metingen komt de voeding op 3,7kW. Om uw EV op te laden met een 3-fase laadstation is een hogere spanning nodig van ongeveer 400 volt, wat alleen mogelijk is met een 3-fase aansluiting.
- Auto compatibiliteit
Naast de elektriciteitsaansluiting van uw huis is een andere belangrijke factor om rekening mee te houden uw EV zelf. Niet alle EV's zijn gebouwd om te profiteren van een 22kW lading, en niet alle EV's hebben dezelfde laadsnelheid. Dit betekent dat de hoogste snelheid waarmee een EV oplaadt over het algemeen vastligt, en als uw elektrische auto een oplaadsnelheid of oplaadsnelheid van 11kW heeft, dan zal de auto, zelfs als uw oplader de mogelijkheid heeft om met 22kW op te laden, opladen met een oplaadsnelheid van 11kW.
Is een 3-fase laadstation de moeite waard?
Als je een driefasige elektriciteitsvoorziening hebt, en je auto is compatibel met een driefasig laadstation, dan is een driefasig laadstation de manier om te gaan. Dit is een goede optie, vooral wanneer u meer dan één EV bezit. Deze vorm van opladen biedt u een snellere oplaadmogelijkheid, zodat u uw EV's klaar hebt om te vertrekken wanneer dat nodig is.
Welke oplaadstations hebben een 3-fase oplaadmogelijkheid?
Er zijn diverse 3-fase laadstations op de markt, waarvan Plugnet er hieronder een aantal voor uw gemak op een rijtje zet.
- Wallbox Copper SB
De Wallbox Copper SB is zeer geschikt voor semi-publieke en openbare omgevingen. Hij beschikt over een vermogen van 22kW met zijn 3-fasige laadcapaciteit. Hij is ook compatibel met zowel Type 1- als Type 2-laadcontactdozen voor EV's en stelt gebruikers in staat om slimme oplaadfuncties te gebruiken, zoals het op afstand beheren van het oplaadproces door verbinding te maken met de myWallbox App.
- Wallbox Pulsar Plus
Net als de Wallbox Copper SB beschikt ook de Wallbox Pulsar Plus over een 3-fasige oplaadmogelijkheid met een vermogen dat varieert van 7,4kW tot 22kW en is ook compatibel met Type 1 en Type 2 oplaadcontactdozen. Het is een compact oplaadpunt, speciaal ontworpen voor huishoudelijk gebruik omdat het duurzaam, lichtgewicht en zeer compact is.
- EO Basic 3
De EO Basic 3 is compatibel met alle plug-in voertuigen en heeft ook een reeks vermogens die gaan tot 22kW met een 3-fase laadmogelijkheid. Hij beschikt ook over drie stekkertypes, waaronder een type 1, type 2 of een universele laadcontactdoos.
- Ratio Home Box Smart
De Ratio Home Box Smart laadoplossing is ook geschikt voor zowel Type 1 als Type 2 stekker-dragende elektrische voertuigen, en heeft bovendien een laadvermogen van 32A en een maximaal laadvermogen van 22,2 kW. Met deze vermogens kan dit EV-laadpunt uw EV sneller en veel veiliger opladen in vergelijking met een standaard stopcontact voor thuisgebruik.
- SMA 3 fase EV lader
Deze SMA 3-fase EV-lader heeft een maximale laadcapaciteit van 22kW, is kosteneffectief en maakt het laadproces eenvoudig en begrijpelijk voor u. Hij is geschikt voor een verscheidenheid aan elektrische voertuigen en plug-in hybriden, en beschikt ook over overbelastingsbeveiliging en automatische faseschakeling.
Installatieproces
Het installatieproces van een 3-fase laadstation is veel complexer dan dat van een 1-fase laadstation, maar u hoeft zich geen zorgen te maken. Bij Plugnet vindt u een team van goed opgeleide experts voor alles wat met EV te maken heeft. Van de installatie tot het onderhoud van uw oplaadpunt, bij ons krijgt u de best mogelijke ervaring!