Soorten oplaadmethoden
Er zijn drie hoofdtypen van oplaadmethoden voor elektrische auto's:
Laden via het stopcontact: Dit is de langzaamste en minst veilige manier. Een gemiddelde elektrische auto zal op deze manier binnen 29 tot 60 uur volledig opgeladen zijn.
Laden via een laadpaal: Een laadpaal biedt de mogelijkheid om een elektrische auto snel en veilig op te laden. De laadtijd is afhankelijk van het type en model van de auto meeste laden van leeg tot vol binnen 5 tot 11 uur.
Snelladen: Dit is de snelste manier om een elektrische auto op te laden. Met een snellader kan een elektrische auto in gemiddeld 30 minuten voor 80% worden opgeladen.
Laadtijd om uw elektrische auto van leeg tot vol te laden
Om 100 kilometer te rijden, heeft u gemiddeld 15,8 kWh nodig. De laadpalen die u kunt kopen voor huishuidelijk gebruik gaan meestal van 3,7kW tot 22kW. Het laadvermogen van de laadpaal wordt uitgedrukt kWh en geeft aan hoeveel kilowatt deze de batterij van uw wagen oplaadt in 1 uur tijd.
Opladen van Tesla Model 3 van leeg tot vol (0% tot 100%)
Laadpunt | Maximaal | Vermogen | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
Stopcontact (2.3 kW) | 230V / 1x10A | 2.3 kW | 29u30m | 14 km/u |
1-fase 16A (3.7 kW) | 230V / 1x16A | 3.7 kW | 18u30m | 22 km/u |
1-fase 25A (5.8 kW) | 230V / 1x25A | 5.8 kW | 11u45m | 34 km/u |
1-fase 32A (7.4 kW) | 230V / 1x32A | 7.4 kW | 9u15m | 44 km/u |
3-fase 16A (11 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW | 6u15m | 65 km/u |
3-fase 25A (17 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 6u15m | 65 km/u |
3-fase 32A (22 kW) | 400V / 3x16A | 11 kW † | 6u15m | 65 km/u |
Laadpunt | Maximaal | Gemiddeld | Tijd | Snelheid |
---|---|---|---|---|
CCS (50 kW DC) | 50 kW | 45 kW † | 56 min | 300 km/u |
Supercharger v2 Shared (75 kW DC) | 75 kW | 65 kW † | 39 min | 430 km/u |
Supercharger v2 (150 kW DC) | 150 kW | 95 kW † | 27 min | 630 km/u |
CCS (175 kW DC) | 170 kW † | 100 kW † | 25 min | 680 km/u |
Supercharger v3 (250 kW DC) | 170 kW † | 100 kW † | 25 min | 680 km/u |
CCS (350 kW DC) | 170 kW † | 100 kW † | 25 min | 680 km/u |
Tesla Model 3
€ 42 993
Prestaties en specificaties | |
---|---|
Acceleratie (0-100) | 5.6 sec |
Topsnelheid | 225 km/u |
Vermogen | 239 kW (325 pk) | Verbruik | 14.30 kWh |
Koppel | 420 Nm |
Aandrijving | Achterwiel | Accu en opladen |
Accu capaciteit | 55 kWh |
Laadaansluiting | Type 2 |
Snellaadaansluiting | CCS |
Snellaadvermogen | 170 kW DC |
Snellaadtijd | 25 min |
Snellaadsnelheid | 630 km/u |
Laadtijd elektrische auto berekenen
Het opladen van een elektrische auto is een belangrijk aspect van het bezit van een elektrische auto. De laadtijd kan variëren afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het type en model van de auto, de capaciteit van de batterij, het type laadstation en de huidige staat van de batterij.
Hier is een basisformule om de oplaadtijd te berekenen:
Oplaadtijd (uren) = Batterijcapaciteit (kWh) / Laadvermogen (kW)
Laten we bijvoorbeeld zeggen dat je een elektrische auto hebt met een batterijcapaciteit van 60 kWh en je gebruikt een laadstation met een vermogen van 10 kW. Als de batterij volledig leeg is, zou de berekening als volgt zijn:
Oplaadtijd = 60 kWh / 10 kW = 6 uur
Dit betekent dat het ongeveer 6 uur zou duren om de batterij volledig op te laden van 0% tot 100% met een laadstation van 10 kW.
Houd er echter rekening mee dat dit een vereenvoudigd voorbeeld is. In werkelijkheid kan de oplaadtijd variëren vanwege factoren zoals de efficiëntie van het laadstation, de temperatuur van de batterij en of de batterij een snellaadfunctie heeft. Bovendien laden de meeste elektrische auto's sneller op van 0% tot 80% en vertragen dan om de levensduur van de batterij te beschermen. Dit wordt vaak de "laadcurve" genoemd.
Hier is een tabel met enkele van de meest populaire elektrische auto's, hun batterijcapaciteit en een geschatte oplaadtijd bij een laadvermogen van 11 kW (een veelvoorkomend vermogen voor thuislaadstations):
Auto Model | Batterij Capaciteit (kWh) | Geschatte Oplaadtijd (uren) |
---|---|---|
Tesla Model 3 | 57,5 kWh | 6 uur |
Tesla Model Y | 57,5 kWh | 6 uur |
Volkswagen ID.7 Pro (later dit jaar) | 77 kWh | 7 uur |
Volvo EX30 Single Motor ER | 64 kWh | 6,4 uur |
Skoda Enyaq iV 80 | 77 kWh | 7 uur |
Volvo EX30 Single Motor | 49 kWh | 4,5 uur |
Kia Niro EV | 64,8 kWh | 6,4 uur |
Peugeot e-208 | 46,3 kWh | 4,2 uur |
BMW i4 eDrive40 | 80,7 kWh | 7,3 uur |
Deze tabel toont de geschatte oplaadtijd van 0% tot 100% voor verschillende elektrische auto's bij een laadvermogen van 11 kW. Houd er rekening mee dat deze tijden geschat zijn en dat de werkelijke oplaadtijd kan variëren afhankelijk van verschillende factoren, zoals de efficiëntie van het laadstation, de temperatuur van de batterij en de specifieke laadcurve van de auto.
Factoren die de laadtijd beïnvloeden
Er zijn verschillende factoren die de laadtijd van een elektrische auto kunnen beïnvloeden:
Capaciteit van de batterij: Auto's met een grotere batterijcapaciteit hebben meer tijd nodig om volledig op te laden.
Huidige laadstatus van de batterij: Een batterij die bijna leeg is, heeft meer tijd nodig om op te laden dan een batterij die nog halfvol is.
Type en model van de auto: Verschillende auto's hebben verschillende laadsnelheden. Sommige auto's kunnen sneller opladen dan andere.
Temperatuur: De temperatuur van de batterij en de omgeving kan de laadsnelheid beïnvloeden. Bij koud weer kan het opladen langer duren.