Bidirectionele laadpaal
Bidirectioneel opladen verwijst naar het vermogen van de auto om elektriciteit van het net te halen en ook weer terug te sturen. Het staat ook bekend als Vehicle to Grid (V2G)-technologie. U kunt een instapmodel bidirectionele laadpaal kopen voor de prijs vanaf € 5775.
Bidirectionele laadpaal kopen
Er zijn enkele merken en modellen die u kunt kopen voor het bidirectioneel laden. De bekendste bidirectionele laadpaal is de Wallbox Quasar deze is speciaal ontworpen voor thuisgebruik om elektrische voertuigen te gebruiken als een energiebron en omgekeerd.
Bidirectionele laadpaal thuis: welke functies?
Een bidirectionele laadpaal biedt verschillende slimme functies, waaronder:
Energie terugleveren aan het net of je huis: Met een bidirectionele laadpaal kan je de energie die in de batterij van je auto is opgeslagen, terugleveren aan het elektriciteitsnet of gebruiken om je huis van stroom te voorzien. Dit kan bijzonder nuttig zijn tijdens stroomuitval of tijdens piekuren wanneer elektriciteit duurder is.
Gebruik van groene energie: Als je zonnepanelen of een windturbine hebt, kan je de energie die je opwekt opslaan in de batterij van je auto en deze later gebruiken, waardoor je minder afhankelijk bent van het elektriciteitsnet.
Slimme laad- en ontlaadplanning: Met een bidirectionele laadpaal kan je plannen wanneer je auto moet worden opgeladen en ontladen, afhankelijk van je energiebehoefte en de elektriciteitsprijzen.
Integratie met energiemanagementsystemen: Bidirectionele laadpalen kunnen worden geïntegreerd met energiemanagementsystemen, waardoor je een beter overzicht en controle hebt over je energieverbruik.
Voordelen van bidirectioneel opladen
Het gebruik van een bidirectionele laadpaal biedt verschillende voordelen, waaronder:
Energiebesparing: Door energie op te slaan in je auto en deze later te gebruiken, kan je energie besparen en je elektriciteitsrekening verlagen.
Noodstroomvoorziening: In geval van stroomuitval kan je de energie in je auto gebruiken om je huis van stroom te voorzien.
Beter gebruik van groene energie: Als je zonnepanelen of een windturbine hebt, kan je de energie die je opwekt beter benutten door deze op te slaan in je auto en later te gebruiken.
Ondersteuning van het elektriciteitsnet: Door energie terug te leveren aan het net tijdens piekuren, kan je bijdragen aan de stabiliteit van het elektriciteitsnet.
Hieronder een tabel die de verschillen tussen standaard laden en bidirectioneel laden illustreert:
Aspect | Standaard Laden | Bidirectioneel Laden |
---|---|---|
Energieoverdracht | Energie stroomt alleen van het net naar de elektrische auto. | Energie kan zowel van het net naar de auto stromen als van de auto terug naar het net. |
Functie van de auto | De auto fungeert alleen als een verbruiker van energie. | De auto fungeert zowel als een verbruiker als een opslag van energie. |
Ondersteuning van het net | De auto kan het net niet ondersteunen tijdens piekuren of stroomuitval. | De auto kan energie terugleveren aan het net tijdens piekuren of stroomuitval, waardoor het net wordt ondersteund. |
Financiële voordelen | Er zijn geen extra financiële voordelen voor de eigenaar van de auto, behalve de besparingen op brandstofkosten. | Afhankelijk van de energieprijzen kan de eigenaar van de auto financieel voordeel hebben door de opgeslagen energie in de avond te gebruiken of terug te verkopen aan het net. |
Benodigde infrastructuur | Standaard laadstation is voldoende. | Een speciaal bidirectioneel laadstation is nodig. |
Impact op de levensduur van de batterij | Laden heeft een standaard impact op de levensduur van de batterij. | Frequent terugleveren van energie aan het net kan een extra impact hebben op de levensduur van de batterij. |
Bijdrage aan het balanceren van het net | Geen bijdrage. | Kan bijdragen aan het balanceren van het stroomnet, vooral bij hoge vraag. |
Gebruik van variabele energieprijzen | Niet van toepassing. | De eigenaar van de auto kan profiteren van variabele energieprijzen door energie te kopen tijdens daluren en te verkopen tijdens piekuren. |
Afhankelijkheid van het stroomnet | Volledig afhankelijk van het stroomnet voor opladen. | Kan de afhankelijkheid van het stroomnet verminderen door de auto als een onafhankelijke energiebron te gebruiken. |
Bijdrage aan hernieuwbare energie | Geen directe bijdrage, tenzij het stroomnet hernieuwbare energie gebruikt. | Kan bijdragen aan de overgang naar hernieuwbare energie door het gebruik van zonne-energie of windenergie opgeslagen in de auto. |
Let op: Hoewel bidirectioneel laden potentiële voordelen biedt, is het belangrijk om te weten dat niet alle elektrische auto's deze technologie ondersteunen en dat het mogelijk extra eisen stelt aan de laadinfrastructuur en de batterij van de auto.
Bidirectioneel laden en zonnepanelen
Bidirectionele laadpalen zijn noodzakelijk voor het realiseren van het 'grid concept', waarbij de accu van de elektrische auto fungeert als thuisbatterij. Hierin kan de groene stroom van de zonnepanelen tijdelijk worden opgeslagen om later weer te worden gebruikt voor huishoudelijk gebruik.
Bidirectioneel opladen wordt mainstream vanwege de grote rol die het speelt bij het behoud van hernieuwbare energie. Stel bijvoorbeeld dat u een zonnepaneel hebt voor de productie van elektriciteit, maar dat u het niet ten volle kunt benutten omdat u niet genoeg batterijen hebt om de elektriciteit op te slaan.
Het grootste deel van de overdag geproduceerde elektriciteit gaat dus verloren en 's nachts bent u aangewezen op uw elektriciteitsleverancier. Klinkt vreemd, toch? Niet als je een bidirectionele EV hebt. Want in dat geval kunt u het overschot aan elektriciteit dat 's ochtends wordt geproduceerd, 's nachts gebruiken. Als dit op grote schaal wordt toegepast, kan het een geweldige bron van hernieuwbare energie zijn en de behoefte aan elektriciteit geproduceerd met fossiele brandstoffen te verminderen.
Hoe werkt het?
Zonnepanelen: Gedurende de dag, wanneer de zon schijnt, genereren zonnepanelen elektriciteit. Deze elektriciteit kan worden gebruikt om het huis van stroom te voorzien, of om een elektrische auto op te laden.
Bidirectioneel laden: Als de elektrische auto volledig is opgeladen, maar de zonnepanelen blijven elektriciteit produceren, kan deze overtollige energie teruggeleverd worden aan het stroomnet. Dit proces wordt bidirectioneel laden genoemd.
Energieopslag: In de nacht, of op momenten dat de zonnepanelen geen elektriciteit produceren, kan de opgeslagen energie in de auto worden gebruikt om het huis van stroom te voorzien, of teruggeleverd worden aan het stroomnet.
Overwegingen bij de aanschaf
Compatibiliteit: Niet alle elektrische auto's ondersteunen bidirectioneel laden. Het is belangrijk om te controleren of het model dat u overweegt deze functie ondersteunt.
Laadapparatuur: Voor bidirectioneel laden is speciale laadapparatuur nodig, zoals een bidirectionele laadpaal.
Kosten: De kosten voor de installatie van een bidirectionele laadpaal en zonnepanelen kunnen aanzienlijk zijn. Het is belangrijk om deze kosten af te wegen tegen de potentiële besparingen op de lange termijn.
Prijs bidirectionele laadpaal
De prijs van een bidirectionele laadpaal kan variëren afhankelijk van verschillende factoren, zoals het merk, de installatiekosten en eventuele extra functies. Gemiddeld kan je rekenen op een prijs van 5.000 tot 8.000 euro inclusief installatie.
Als je overweegt om een bidirectioneel laadstation te kopen, is het belangrijk om rekening te houden met de compatibiliteit met je EV, de installatievereisten en de kosten. Het is ook de moeite waard om te kijken naar eventuele subsidies of incentives die beschikbaar zijn om de kosten te helpen dekken.
Bidirectionele laadpaal subsidie
De overheid heeft beslist om vanaf 1 januari 2023 stevige steunmaatregelen toe te kennen voor de installatie van een bidirectionele laadpaal in de vorm van een belastingvermindering. Er is een grensbedrag van 8.000 euro, waarvan een percentage in mindering van de personenbelasting gebracht mag worden.
Hoewel je al een 'gewone' unidirectionele laadpaal vindt voor een kleine 2.000 euro, moet je voor een bidirectioneel laadstation toch al gauw 6.000 euro of meer uitgeven, naargelang de specificaties. Daarom heeft de overheid besloten om vanaf 1 januari 2023 stevige steunmaatregelen toe te kennen voor de installatie van een bidirectionele laadpaal in de vorm van een belastingvermindering.
Samenvatting subsidies voor bidirectionele laadpaal:
- De Belgische overheid kent subsidies toe voor de installatie van bidirectionele laadpalen thuis.
- Deze subsidies kunnen oplopen tot 8.000 euro vanaf 1 januari 2023.
- Bidirectionele laadpalen zijn essentieel voor het 'grid concept', waarbij de accu van de auto fungeert als thuisbatterij.
- De kosten voor een bidirectionele laadpaal liggen hoger dan die voor een unidirectionele laadpaal, vaak meer dan 6.000 euro.
- De overheid biedt belastingvermindering als steunmaatregel voor de installatie van bidirectionele laadpalen.
Overzicht steunmaatregelen:
Aspect | Details |
---|---|
Subsidie | Tot 8.000 euro vanaf 1 januari 2023 |
Doel | Installatie van bidirectionele laadpalen thuis |
Belang | Essentieel voor het 'grid concept' |
Kosten | Vaak meer dan 6.000 euro voor een bidirectionele laadpaal |
Steunmaatregel | Belastingvermindering van de overheid |
Bidirectionele oplaadwagens
Auto's met bidirectioneel laden zijn nog een nieuw concept en alleen Nissan Leafs zijn momenteel in staat tot bidirectioneel laden. Veel autofabrikanten stappen er echter in, zoals Mitsubishi. Er zijn momenteel slechts een paar auto's die bidirectioneel kunnen laden, zoals de Nissan Leaf.
Maar veel autofabrikanten, zoals Mitsubishi, Volkswagen, Polestar, Hyundai zijn bezig met het ontwikkelen van hun eigen "v2x laadpaal" technologie. We hebben op de pagina Welke auto's kunnen bidirectioneel opladen? een lijst gemaakt met welke modellen auto's bidirectioneel laden.
Auto | Ondersteuning voor bidirectioneel laden |
---|---|
Nissan Leaf | Ja |
Mitsubishi Outlander PHEV | Ja |
Volkswagen ID.3 | Ja |
Volvo EX90 | Ja |
Polestar 3 | Ja |
MG ZS EV | Ja |
BYD Atto 3 | Ja |
Hyundai Ioniq 5 | Ja |
Kia Niro EV en EV6 | Ja |
Genesis GV60, GV70, G80 | Ja |
Bidirectionele laadstations
Er zijn verschillende bidirectionele laadstations op de markt, maar een van de meest opvallende is de Quasar 2 van Wallbox. Hier zijn enkele van de belangrijkste kenmerken:
Kenmerk | Beschrijving |
---|---|
Laadvermogen | 12,8 kW DC |
Aansluitkabel | 5 meter, CCS2-type |
Installatie | Geschikt voor binnen- en buiteninstallatie |
Gebruikersinterface | Interactieve laadstatus-led en RFID-verificatie |
Connectiviteit | WLAN, 4G en Ethernet |
Slim opladen en bidirectioneel: Zijn ze vergelijkbaar?
Nee, slim opladen en bidirectioneel opladen verwijzen niet naar dezelfde technologie. Bidirectioneel opladen is een tweerichtingsstroom van elektriciteit. Met deze functie kunt u uw auto opladen via het elektriciteitsnet en die elektriciteit indien nodig ook weer terugsturen naar het elektriciteitsnet.
Anderzijds verwijst slim opladen naar de verbinding tussen het elektrische voertuig, het oplaadstation en de mobiele toepassing. Met deze functie kan de gebruiker de oplaadtijd plannen, realtime statistieken ontvangen met betrekking tot het oplaadpercentage, het beschikbare vermogen en nog veel meer.
Terminologieën gebruikt in bidirectionele lading
V2X, V2G, V2H en V2B zijn de terminologieën die gewoonlijk worden gebruikt wanneer we het hebben over bidirectionele lading. Ze volgen allemaal hetzelfde fenomeen, het verschil zit alleen in hun trajecten. Laten we ze eens bekijken:
V2X
V2X is een algemene term die staat voor Vehicle to everything. Het kan alle verwante termen omvatten, zoals V2H, V2B, V2G.
V2G
V2G staat voor Vehicle to Grid. Deze term wordt gebruikt wanneer de batterij van de EV elektriciteit terugstuurt naar het hoofdnet dat verbonden is met een plaats. Het kan een grootschalige oplossing zijn voor elektriciteitstekorten.
V2H
V2H staat voor Vehicle to Home. Deze term wordt gebruikt wanneer de batterij van de EV alleen elektriciteit naar iemands huis stuurt. Het kan een grote besparing op de elektriciteitsrekening opleveren als de EV wordt opgeladen tijdens de daluren en de elektriciteit wordt teruggestuurd tijdens de piekuren.
V2B
V2B verwijst naar Vehicle to Business. Deze term wordt vaak gebruikt wanneer een organisatie deze technologie gebruikt om te voorzien in de elektriciteitsbehoeften van haar hele gebouw.
Deze termen worden vaak door elkaar gebruikt. Dus, wat u ook hoort, vergeet niet dat het om tweerichtingsladen gaat.
Conclusie bidirectioneel laden
In conclusie, het concept van bidirectioneel laden, ook wel bekend als V2G (Vehicle-to-Grid) of V2H (Vehicle-to-Home), is een opkomende technologie die een revolutie teweegbrengt in de manier waarop we elektrische voertuigen en energieconsumptie zien. Hier zijn enkele belangrijke punten om te onthouden:
Auto's met V2H: Verschillende modellen van elektrische auto's ondersteunen nu bidirectioneel laden, waaronder de Nissan Leaf, Mitsubishi Outlander PHEV, en recentelijk de Volkswagen ID.3, Volvo EX 90 en Polestar 3.
Welke elektrische auto kopen: Bij het overwegen van de aankoop van een elektrische auto, is het belangrijk om te kijken naar modellen die bidirectioneel laden ondersteunen als u van plan bent om uw auto als een mobiele energieopslag te gebruiken.
Bidirectionele laadpaal: Een bidirectionele laadpaal maakt het mogelijk om niet alleen uw auto op te laden, maar ook om energie terug te leveren aan het net of uw huis. Merken zoals Alfen en Smappee bieden dergelijke laadpalen aan.
V2G laadpaal: Een V2G (Vehicle-to-Grid) laadpaal is een type bidirectionele laadpaal die het mogelijk maakt om energie terug te leveren aan het elektriciteitsnet.
Prijs van bidirectionele laadpaal: De prijs van een bidirectionele laadpaal kan variëren afhankelijk van het merk en de specificaties. Het is belangrijk om rekening te houden met de kosten van de installatie en de keuring van de installatie.
Subsidie voor bidirectionele laadpaal: In België, vanaf 1 januari 2023, is er een belastingvermindering beschikbaar voor de installatie van een bidirectionele laadpaal. Het maximumbedrag dat in aanmerking komt voor de belastingvermindering is 8.000 euro.
Auto als thuisbatterij: Met bidirectioneel laden kunt u uw auto als een thuisbatterij gebruiken, waardoor u energie kunt opslaan en gebruiken wanneer u maar wilt.
Het is duidelijk dat bidirectioneel laden een belangrijke rol zal spelen in de toekomst van elektrische mobiliteit en energiebeheer. Het biedt tal van voordelen, waaronder energiebesparing, kostenbesparing en een grotere energieonafhankelijkheid. Of u nu een elektrische auto-eigenaar bent of van plan bent er een te worden, het is zeker de moeite waard om deze technologie te overwegen.